(Δείκτης) .
Υ.Γ.: *Μόνος
πλούσιος ανάμεσα στους ανθρώπους είναι ο αυτάρκης*
. (Ξενοφώντας)
.
Υ.Γ.2:
*Ευτυχία
δεν είναι να έχεις πολλά πράγματα, αλλά να
χρειάζεσαι λίγα* .
(Π. Μακ Ηλρόι)
.
Δεν είναι
μιζέρια να επιθυμείς τα αναγκαία και απαραίτητα . Κάντε σύγκριση
με αυτούς που επιθυμούν τα περίσσια , για να δείτε τι σημαίνει
μιζέρια . (Δείκτης) .
Ζωή δεν είναι να
ξυπνάς
να τρως να θέτεις
πάλι ,
ζωή
είναι να είσαι ξυπνητός
όντε κοιμούνται οι
άλλοι .
(Μαντινάδα
Αγνώστου) .
*Του
μεν ευτυχούντα
φίλοι πολλοί
του δε δυστυχούντος μήδε οι
γεννήτορες* . (Στη δυστυχία κανείς
δεν είναι κοντά σου) .
|
470 ή 460 -
περ. 370 π.χ. |
*Είναι
εύκολο να βρεις φίλους όταν είσαι
ευτυχισμένος , αλλά όταν είσαι
δυστυχισμένος , είναι το πιο
δύσκολο απ΄ όλα* . (Δημόκριτος από Άβδηρα)
.
|
περ. 640 - 546 π.χ. |
*Το
πιο ευχάριστο είναι η επιτυχία* . (Θαλής
ο Μιλήσιος) .
*Ευτυχισμένος είναι
αυτός που έχει σώμα
υγιές
εφευρετικό
μυαλό και έμφυτη
ικανότητα να δεχτεί την
μόρφωση* . (Θαλής)
.
*ΕΥΔΑΙΜΟΝΙΑΝ
ΑΡΧΟΝΤΟΣ ΝΟΜΙΖΕΙΝ , ΕΙ ΤΕΛΕΥΤΗΣΕΤΕ ΓΗΡΑΣΑΣ ΚΑΤΑ ΦΥΣΙΝ* . Δηλαδή
να θεωρείτε ευτυχισμένο τον άρχοντα που θα κατορθώσει πρώτα από
όλα να γεράσει και έπειτα να πεθάνει από φυσικά αίτια .
(Θαλής) .
|
342 - 271
π.χ.
|
*Δεν
είναι ο νέος που πρέπει να
καλοτυχίζετε αλλά ο γέρος που
έχει ζήσει καλά* . (Επίκουρος
από Σάμο) .
|
6ος αιω
π.χ.
|
*Οι
άνθρωποι που έχουν αγαθή
ψυχή
ευτυχούν διαφορετικά δεν
ησυχάζουν ποτέ , ούτε υπάρχει
σταθερότητα στη ζωή τους* . (Πυθαγόρας
από Σάμο) .
|
περ. 540 -
περ. 475 π.χ. |
*Αν
η ευτυχία βρίσκονταν στις
σωματικές απολαύσεις , θα λέγαμε
πως τα βόδια είναι ευτυχισμένα
όταν βρουν λαθούρι να φάνε* . (Ηράκλειτος
από Έφεσο) .
Y.Γ.:
*Αν θέλεις να ζήσεις
ευτυχισμένος όλη σου τη ζωή, κράτα το μυαλό σου γεμάτο και τα
έντερά σου άδεια* .
(Λ. Μπουσκάλια)
.
|
444 -
366 π.χ. |
*Η
ύψιστη ανθρώπινη ευτυχία είναι το
να πεθαίνουμε ευτυχισμένοι* . (Αντισθένης
από Αθήνα) .
|
περ. 480 -
406 π.χ. |
*Κανένας δεν είναι μέχρι
τέλους ευτυχισμένος* .
(Ευριπίδης από
Σαλαμίνα) .
*Χωρίς να
κοπιάσεις
δεν θα μπορέσεις να ευτυχίσεις . Είναι αισχρό στον
νέο
να μην θέλει να κοπιάσει* . (Ευριπίδης)
.
*Όποιος μπορεί να ζήσει
άνετα τη ζωή του , να διατηρεί την ψυχραιμία του σε περίπτωση
κακοτυχίας
, αυτός θεωρείται ευτυχής* . (Ευριπίδης)
.
|
περ. 430 - 354 π.χ. |
*Όσο περισσότερα έχω , τόσο πιο ευχάριστα ζω* .
(Ξενοφώντας από Αθήνα)
*Όποιος ευχαριστιέται πάρα πολύ
με τα
χρήματα , εκείνος λυπάται επίσης πάρα πολύ όταν τα
ξοδεύει* .
(Ξενοφώντας) .
*Ευτυχισμένος είναι εκείνος ο
οποίος αποκτά χρήματα
δίκαια και τα χρησιμοποιεί για
ευεργεσίες*
.
(Ξενοφώντας) .
|
384 - 322 π.χ. |
*Την ευτυχία την
απολαμβάνουν εκείνοι που έχουν
πνεύμα
καλό και σε μέτριο βαθμό τα υλικά αγαθά* . (Αριστοτέλης
από Στάγειρα) .
*Το να είμαστε ευτυχισμένοι είναι
κάτι περισσότερο από
Θείο
δώρο* . (Αισχύλος από Ελευσίνα , 525 - 456 π.χ.) .
*Η ευτυχία είναι
αχόρταστη*
.
(Αισχύλος) .
*Όσο πιο γερό
μυαλό έχει ο άνθρωπος τόσο πιο εύκολα ευτυχεί* .
(Αισχύλος) .
*Ακόμη
και μια ηδονή είναι αρκετή για την
ευτυχία*. (Αρίστιππος από Κυρήνη , περ. 435 -
355 π.χ.) .
*Όταν κάποιος ευτυχεί δεν πρέπει
να γίνεται
υπερήφανος και στις δυσκολίες δεν πρέπει να νιώθει
ταπεινός* . (Κλεόβουλος ο Ρόδιος , 6ος αι. π.χ.) .
*Η
ευδαιμονία θεωρείται ουτοπία* . (Ηγησίας
από Κρήτη , 3ος αι. π.χ.)
.
*Άλλοι
ευχαριστιούνται και άλλοι
αηδιάζουν ανάλογα με τη σπανιότητα
, τη στέρηση , ή τον κορεσμό* . (Ηγησίας)
.
*Η ευχαρίστηση των πλούσιων δεν διαφέρει από των φτωχών*
.
(Ηγησίας) .
*Αρετή
είναι η αρμονική
προδιάθεση , την οποία μπορεί κανείς να
επιλέξει ν’ ακολουθήσει , επειδή έχει
αξία από μόνη της , όχι επειδή ελπίζει σε
κάτι ή επειδή φοβάται ή επειδή έχει
κάποιο άλλο εξωτερικό κίνητρο . Επιπλέον
η ευτυχία βρίσκεται στην αρετή
, γιατί αρετή είναι η νοητική κατάσταση η οποία τείνει να
κάνει όλη τη ζωή αρμονική* .
(Διογένης Λαέρτιος
, Βίοι Φιλοσόφων VII 87-89) .
Τέσσερις
είναι οι *ευγενείς αλήθειες*
, κατά τον Βούδα (Ινδός φιλόσοφος , 560 -
480 π.χ.) :
α. Ότι όλα τα κακά
πηγάζουν από την προσκόλλησή μας στις αισθήσεις (όπως π.χ. η
γέννηση , τα γηρατειά
, οι αρρώστιες , ο θάνατος κ.ο.κ.)
.
β.
Ότι στην αρχή όλων των κακών βρίσκεται η
επιθυμία
.
γ.
Ότι με τη νέκρωση της επιθυμίας ,
νεκρώνονται μαζί της και τα
κακά μας (πάθη ή ελαττώματα)
.
δ.
Ότι η εξάλειψη της επιθυμίας επιτυγχάνεται με την πλήρη
ψυχική γαλήνη και μακαριότητα , που οδηγούν
στην ήττα των αισθήσεών μας , πράγμα που
ισοδυναμεί με την απόλυτη ευδαιμονία του ανθρώπου στη ζωή
.
*Τόσο
η ευτυχία όσο και η γνώση αποτελούν
δομικά στοιχεία της
αρετής, αφού η γνώση είναι αρετή και η αρετή ευτυχία - η γνώση
παράγει την αρετή και η αρετή παράγει την ευτυχία. Αυτός που
πράττει το κακό είναι ένα αδιαφώτιστο πρόσωπο, επειδή το να
πράττεις το κακό γνωρίζοντας ή
εμπρόθετα είναι παραφροσύνη. Όπως ακριβώς ένας υγιής άνθρωπος
δεν θα διαπράξει με γνώση ή με πρόθεση φυσικό κακό στον εαυτό
του, για τον ίδιο λόγο δεν θα διαπράξει εμπρόθετα το ηθικό κακό*
.
(Γ. Σαχακιάν διανοούμενος)
.